*{-webkit-box-sizing:border-box;-moz-box-sizing:border-box;box-sizing:border-box}.be360-linkbox inkbox *:after{-webkit-box-sizing:border-box;-moz-box-sizing:border-box;box-sizing:border-box}.be360-linkbox a:hover{outline:0}.be360-linkbox a{color:#337ab7;text-decoration:none}. *:before,.be360-linkbox
گروه معارف - رجانیوز: عیدالله الاکبر را به مخاطبان محترم تبریک عرض کرده و دعوت میکنیم تا ویژهنامه رجانیوز را که به همین مناسبت تقدیمتان میشود ملاحظه کنید:
هم ضمن مقایسه ی شرایط امروز با زمان جنگ و بیان ماجرای قطعنامه 598 و تحمیل آن به حضرت امام خمینی(ره) و بدون توجه به تجربه مفتضح برجام گفت: «فشار تحریمها که از نیمه دوم سال افزوده خواهد شد، این شرایط خانه خطای 404 - صفحه مورد نظر یافت نشد متاسفیم، صفحه مورد نظر یافت نشد. این ا
غدیر در سیره اهل بیت علیهم السلام
(max-width: 1549px){.be360-linkbox .inlahze{width:1250px}}@media (min-width: 1550px){.be360-linkbox .inlahze{width:1500px}} ]]> تمام حقوق برای گویا آی تی محفوظ است. هرگونه کپی برداری از مطالب بدون اجازه قبلی ممنوع است. لاتی که میکنند به ناحق است»این در صورتی است که هاشمی رفسنجانی در حمایت ا
فاطمه زهرا سلام الله علیها برمزارحمزه سید الشهداء (احد)
;margin-right:5%}}@media (min-width: 768px) and (max-width: 991px){.be360-linkbox .inlahze{width:730px}}@media (min-width: 992px) and (max-width: 1279px){.be360-linkbox .inlahze{width:965px}}@media (min-width: 1280px) and (max-width: 1549px){.be360-linkbox .inlahze{width:1250px}}@media (min-width: 1
روزى در احد بر مزار عموى پدرش «حمزه سیدالشهداء» ایستاده بود و عزادارى مىکرد. محمود بن لبید فرصت را غنیمت شمرده، پس ازعزادارى پرسید: اى دختر پیامبر خدا(ص)، آیا براى امامت و زعامت على بنابىطالب(ع) از سخنان پیامبرخدا(ص) دلیلى به یاد دارى؟
فاطمه(س) فرمود:
«و اعجبا انسیتم یوم غدیر خم؟... اشهد الله تعالى لقد سمعته یقول: على خیر من اخلفه فیکم و هو الامام و الخلیفة بعدى و سبطاى و تسعة من صلب الحسین، ائمة ابرار، لئن اتبعتموهم وجدتموهم هادین مهدیین و لئن خالفتموهم لیکون الاختلاف فیکم الى یوم القیامة.»
«شفگتا! آیا حادثه عظیم غدیر خم را فراموش کردهاید؟... خدا را گواه مىگیرم که خود شنیدم آن بزرگوار مىفرمود: على بهترین کسى است که او را در میان شما جانشین خود قرار مىدهم، على [علیه السلام] امام و خلیفه بعد از من است. دو فرزندم حسن و حسین[علیهما السلام] و نه نفر از فرزندان حسین[ع] پیشوایان و امامانى پاک و نیکاند. اگر ازآنان اطاعت کنید، شما را هدایت خواهند کرد و اگر با آنها مخالفت ورزید، تا روز قیامت تفرقه و اختلاف در میانتان حاکم خواهد بود.»
(بحارالانوار، ج36، ص353 – 354/ اسمى المناقب، علامه شمسالدین ابنجزرى، ص 32/ نهج الحیاه، ص 38)
غدیر خم در خطبه امام مجتبى(ع)
حسن بن على(ع) در برابر طاغوت شام و مردم کوفه خطبهاى خوانده، مردم را به بالاترین نعمت از دست رفته، که حاکمیت اهل بیت(ع) بود، توجه داد. شایستگى و لیاقت خویش و مشروعیت خلافتش را متذکر شد و داستان روز بیاد ماندنى غدیر را چنین بازگو کرد: «وقد سمعت هذه الامة جدی - صلى الله علیه و آله - یقول: ما ولت امة امرها رجلا و فیهم من هو اعلم منه الا لم یزل یذهب امرهم سفالا حتى یرجعوا الى ما ترکوه و سمعوه - صلى الله علیه و آله - یقول لابى: انت منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبى بعدى. و قد راوه و سمعوه(ص) حین اخذ بید ابی بغدیر و قال لهم: من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاده ثم امرهم ان یبلغ الشاهد منهم الغائب ثم قال... »
«مردم سخن جدم پیامبر(ص) را به یاد دارند که مىفرمود: هر گاه مردم کسى را به رهبرى خویش برگزینند در حالى که لایقتر و آگاهتر از آن فرد وجود داشته باشد، براى خویش تیره بختى خریدهاند مگر این که دوباره بدانچه رها کردند و به فراموشى سپردند بازگردند و آنچه را که از پیامبرشان درباره پدرم شنیدهاند دنبال کنند، رسول خدا مىفرمود: اى على تو بعد از من مانند هارون پس از موسى هستى، او جانشین برادرش موسى بوده تو نیز جانشین و خلیفه منى؛ تنها تفاوت [میان آنها و ما] این است که بعد از من پیامبرى و نبوت نخواهد بود. امام مجتبى(ع) سپس فرمود: این مردم پیامبر خود را دیدند و سخنانش را در«غدیر خم» شنیدند. درآن روز جدم رسول خدا(ص) دست پدرم(ع) را گرفت و در برابر آنان گفت: هر کس من مولا و سرپرست او هستم على مولاى او خواهد بود؛ خدایا، دوست بدار هر کس او را دوست دارد و دشمن بدار هر کس او را دشمن دارد... سپس جدم پیامبر(ص) دستور اکید داد که، حاضران مطالب غدیر را به غایبان برسانند.»
(ینابیع المودة، قندوزى حنفى، ج3، ص153/ بحارالانوار، ج 10، ح 5، صص 144 – 138)
امام حسین(ع) و حدیث غدیر در منا
یک سال قبل از مرگ معاویه، امام حسین علیه السلام به زیارت بیت الله الحرام درمراسم پر شکوه، حج مشرف شد عبدالله بنعباس و عبدالله بن جعفراو را همراهى نمودند. آن سال عده زیادى از زنان و مردان بنىهاشم حضور داشتند. امام حسین(ع) درایام تشریق آنان را در سرزمین منا جمع نمود درآن اجتماع عظیم بیش از هفتصد نفراز مردان تابعین و دویست نفر از صحابه پیامبر خدا(ص) گرداگرد وجودش زیر خیمه حلقه زدند و منتظر سخنان امام خویش بودند، حضرت بپا خاست و پس از حمد و ثناى الهى فرمود:
«شما شاهد و ناظر تجاوزات معاویه جنایتکار نسبت به ما و شیعیان هستید و ازآنها اطلاع دارید، سخنان مرا گوش کنید و بنویسید [تا براى آیندگان بماند] و به دیگر شهرها و قبائل و افراد مؤمن و مورد اعتماد خود برسانید و آنان را دعوت به اداء حق ما (اهل بیت) کنید ترس آن دارم که وقتش بگذرد و حقوق ما مغلوب ستمگر گردد، گر چه خداوند بالاترین پشتیبان است. سپس فرمود: شما را به خدا سوگند: بیاد نمىآورید که پیامبر خدا(ص) روزغدیرخم پدرم على(ع) را وصى و امام بعد از خود قرار داد و حدیث ولایت را بر شما خواند و فرمود همگى باید این پیام را به دیگران برسانید پاسخ دادند: چرا ما بیاد داریم.»
(موسوعة کلمات الامام الحسین(ع)، ص 270/ الغدیر، ج 1، ص 198، ح9، چاپ چهارم)
امام صادق(ع) در مسجد غدیر
حسان جمال مىگوید: همراه امام صادق(ع) از مدینه به مکه مسافرت کردم. در نزدیکى میقات جحفه، چون به «مسجد غدیر» رسیدیم امام - علیه السلام - به جانب چپ مسجد نگریست و فرمود: این مکانى است که پیامبر خدا(ص)، در روزغدیر، على را جانشین خود معرفى کرد و فرمود: من کنت مولاه فعلى، مولاه. آنگاه امام(ع) به جانب دیگر نگاه کرد، جایگاه خیمههاى دیگران را نشان داد و فرمود: سالم غلام ابوخذیفه و ابوعبیده جراح نیزدرآنجا بود؛ گروهى از مردم چون على(ع) را بر روى دست پیامبر دیدند با حسادت به وى نگریستند و به یکدیگر مىگفتند: به دو چشم او [پیامبر] نگاه کنید، چگونه همانند دیوانه به اطراف خویش مىنگرد و قرار ندارد. دراین هنگام جبرئیل نازل شد و این آیات را بر پیامبر خدا(ص) قرائت کرد: «و ان یکادالذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعوا الذکر و یقولون انه لمجنون و ما هو الا ذکر للعالمین: آنان که کافر شدند، چون قرآن را شنیدند چیزى نمانده بود که تو را چشم بزنند؛ آنها مىگفتند: او واقعا دیوانه است، در حالى که قرآن جز بیدارى و آگاهى براى جهانیان نیست.»
(قلم، 52 – 51) (فروع کافى، ج 4، ص566/ نورالثقلین، ج 5، ص399)
امام رضا(ع) و غدیر
احمد بن محمد بنابى نصر بزنطى مىگوید: در منزل امام هشتم على بنموسىالرضا(ع) نشسته بودم، جمع بسیارى نیز در منزل حضرت گرد آمده بودند که گفتگو درباره روزغدیر آغاز شد؛ بعضى از افراد وجود روزغدیر را در صدر اسلام منکر شدند و بعضى آن را از شعائر اسلامى مىدانستند. در این هنگام، على بن موسىالرضا(ع) فرمود: پدرم از جدم «جعفر بنمحمد» چنین نقل میکرد:
آسمانیان روزغدیر را بهتر از زمینیان مىشناسند، خداوند در بهشت برین ساختمان بزرگى را به خود اختصاص داده است؛ این ساختمان از آجرهاى نقره و طلا ساخته شده، درآن صد هزار گنبد از یاقوت سرخ و صد هزار گنبد از یاقوت سبز وجود دارد، خاک و گلهاى به کار گرفته شده دراین قصر از مشک و عنبر است، در آن چهار جوى (یا رودخانه) به چشم مىخورد که در هر یک از آنها خمر و آب زلال و شیر و عسل جریان دارد؛ دراطراف این جویبارها درختان انبوهى از میوههاى مختلف روییده، بر روى آنها پرندگانى پرواز مىکنند که بدنشان از لؤلؤ و پرهایشان از یاقوت است؛ آنها با پرواز خویش صداهاى دلنوازى ایجاد مىکنند.
روزغدیردراین قصر بزرگ باز مىشود؛ فرشتگان و اهل آسمانها تسبیح گویان به قصر داخل مىشوند؛ آن پرندگان به پرواز درآمده در جویبارها خود را مرطوب مىسازند و سپس به آن مشک و عنبر آغشته کرده، و عطرش را در فضاى ملکوتى قصر منتشر مىسازند؛ فرشتگان الهى به نام فاطمه زهرا(س) به یکدیگر هدیه مىدهند؛ چون پایان روزغدیر فرا مىرسد، به فرشتگان گفته مىشود به جایگاههاى خویش برگردید شما تا سال آینده، مثل چنین روزى، از اشتباه و لغزش در امان هستید و بدانید همه این موهبتها به خاطر عظمت پیامبر ما محمد و وصى او على بنابىطالب - علیهما السلام - است.
سپس على بن موسی الرضا(ع) رو به احمد بن محمد ابىنصر کرد و فرمود:
اى فرزند ابونصر، هر جا که بودى روز غدیر سمت مرقد امیرمؤمنان - علیه السلام – بشتاب که:
1) خداوند گناهان شصت ساله هر مؤمن زیارت کننده او را مىآمرزد.
2) خدواند، به برکت روزغدیر دو برابر گروهى که در ماه رمضان، شب قدر و شب عید فطر آزاد مىکند، از آتش جهنم مىرهاند.
3) پروردگار یک درهم انفاق به مستحق را هزار برابر پاداش خواهد داد.
سپس فرمود: روزغدیر به برادران دینى خود برترى و فضیلت ده و مردان و زنان با ایمان را خوشحال و مسرور نما.
(تهذیب الاحکام، ج6، ص 24، ح9، باب19/ بحارالانوار، ج 94، صص9 – 18)
ماجرای علامه امینی؛ مردی که همه وجودش را وقت ثبت واقعه غدیر کرد
حجتالاسلام والمسلمین محمد مسعودی از استادان رجال و علوم حدیث حوزه علمیه قم چنین میگوید: علامه امینی(ره) احوالات عجیبی داشت. ما شنیدهایم که امیرالمومنین علی علیهالسلام در هر شب هزار رکعت نماز میخواندند. این مسئله مورد نقد برخی مخالفین قرار گرفت که مگر در یک شب، انسان چقدر میتواند نماز بخواند که هزار رکعت شود؟! در احوالات علامه امینی است که ایشان در سفری که به مشهد مقدس داشت، در حرم امام رضا علیهالسلام شبها هزار رکعت نماز میخواند تا ثابت کند چنین امری محال نیست.
این تنها یکی از احوالات این مرد بزرگ است، او برای اثبات ولایت مولایمان علی علیه السلام آنچه در توان داشت انجام داد و در نهایت اثر ارزشمندی از خود به جا گذاشت به نام الغدیر که اینک مرجع جامعی برای مسمانان است. نکات قابل تامل بسیاری در جمع آوری این کتاب وجود دارد که به چند مورد اشاره میشود:
هدفی که علامه برای تالیف این کتاب داشته از مواردی است که باید به آن اندیشید! "الغدیر، ملل اسلامی را در یک صف واحد، متحد و متشکل میسازد. مجموعه مطالب این اثر اتحادی را که در زمان رسول خدا (ص) در سایه همدلی اسلامی بین صفوف مسلمین بود، دوباره به جوامع اسلامی باز میگرداند"
این هدف آنقدر برای علامه والا و حائز اهمیت بود که ایشان چهل سال متوالی و روزانه 16 ساعت از عمر گرانبهایش را وقف جمع آوری آن نمودند!
سعی و تلاش وصف ناپذیر علامه هم از مطالعات وسیع و گسترده ایشان نمایان است، ایشان میفرماید : «من برای نوشتن الغدیر، 10 هزار کتاب را از بای بسمالله تا تای تمّت خواندهام و به 100 هزار کتاب مراجعه مکرر داشتم".
ایشان در «الغدیر» کوشیده است با نامبردن از 110 تن از صحابه و 84 نفر از تابعین پیامبر (ص) ـ که حدیث غدیر را رویات کردهاند ـ ولایت مطلقه ائمه معصومین را از طریق اثبات خلافت بلافصل امام علی (ع) اثبات کرده و سپس ولایت غیر معصوم را نفی کند.
می گویند بعد از نوشتن الغدیر گفته بود: «روز قیامت با دشمنان امیرالمؤمنین مخاصمه خواهم کرد! همان طور که آنها وقت آقا را گرفتند، وقت مرا هم گرفتند؛ و گرنه من میخواستم معارف امیرالمؤمنین را گسترش بدهم؛ اینها آمدند مرا وادار کردند که من در اثبات امامتش کتاب بنویسم!"
و اینچنین بود که به عقیده بسیاری از علما، علامه امینی با نگارش کتاب «الغدیر» دل امیرالمؤمنین (ع) و شیعیان آن حضرت را شاد کرد.
ایشان برای تدوین این کتاب به کتابخانههای کشورهای مختلف از جمله عراق، هندوستان، پاکستان، مغرب، مصر و کشورهای دیگر دنیا مسافرت کرد. نویسنده درباره کتاب چنین گفته:
« من برای نوشتن الغدیر، 10٬000 کتاب را از بای بسم الله تا تای تمت خواندهام و به 100٬000 کتاب مراجعه مکرر داشتم.»
لینک دانلود 11 جلد از مجموعه کتب گرانقدر الغدیر
راه شریک شدن در ثواب الغدیر
علامه امینی صاحب کتاب شریف الغدیر نقل می کنند که گفته است :هر کس بعد از صلوات بگوید (( و عجل فرجهم )) من او را در ثواب نوشتن کتاب الغدیر شریک می کنم.
(( اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم ))
زیارت جامعه کبیره بخوانید تا شیعه بی سواد نباشید!
علامه امینی میفرمودند که موضوع "زیارات" و "ادعیه" بدان گونه که در مکتب تشیع مطرح شده در هیچ دین و مذهبی طرح نگردیده است و اگر کسی با این زیارات و ادعیه مانوس بشود و متوجه باشد که چه میخواند و فلسفه و حکمتش را بداند، این فرد، شیعه بیسوادی نمیشود. ایشان میگفتند کسی که زیارت جامعه کبیره را بخواند و بداند که چه میگوید این فرد، شیعه بیسواد نیست چرا که میفهمد دین یعنی چه.
تاکنون اندیشیده اید صاحب کتاب الغدیر، چه خصوصیاتی داشت که توانست این اثر گرانبها را که چراغ خانه دلهای با صفا و مشعل هدایت امت تا طلوع خورشید ولایت شد از خود جای بگذارد و اسطوره ای شود که به تعبیر استاد جلال الدین همایی: "علامه امینی در واقع نمرده، بلکه حیات جاودانی یافته است."
یکی از مسائل اساسی که در زندگی ایشان خیلی مهم بوده توجه به قرائت قرآن و انس با قرآن بوده است. ایشان در ماه مبارک رمضان خود را برای روزهداری و عبادات از کارهای دیگر فارغ میکردند و در این ماه 15 ختم قرآن داشتند. چهارده ختم به نیت چهارده معصوم علیهم السلام و یک ختم به نیت پدر و مادر خود. و در ماههای دیگر حداقل یک ختم قرآن داشتند. تاثیر این قرائتها و انس با قرآن در قلم ایشان دیده میشود چرا که نوشتههای ایشان بسیار روان و محکم است و البته تاثیر آن در الغدیر بسیار مشهود میباشد که استشهادهایی که ایشان در الغدیر به آیات قرآن داشتهاند به گونهای بوده که انگار این آیه برای آن موضوع مطروحه نازل شده است.
ایشان روی توسلات هم خیلی تکیه میکردند و شدیداً به زیارت جامعه کبیره، زیارت امین الله و زیارت عاشورا معتقد و مقید به خواندنش بودند و بسیاری از ادعیه را حفظ بودند.
یک قسمت عظیمی از زندگی مرحوم علامه را ادعیه و توسلات و تمنای از اهلبیت و خصوصاً زیارات پر کرده بود. ایشان هر شب به زیارت حرم امیرالمومنین علی علیه السلام مشرف میشدند و آنقدر آداب را در زیارت رعایت میکردند که مردم میایستادند و به ایشان مینگریستند که آداب را بیاموزند. ایشان با کمال خضوع و خشوع و با حزن، بالای سر امام مینشستند و با برخی الفاظِ زیارات با امام سخن میگفتند و آنقدر اشک میریختند که بر روی محاسنشان جاری میشد و آنقدر غرق زیارت میشدند که اکثراً از یک ساعت هم میگذشت.
علامه امینی وقتی در حرم این الفاظ را میخواند که: اشهد انّک تسمع کلامی و ترد سلامی، یقین داشت که مقابل حضرت نشسته و با ایشان صحبت میکند و جوابش را نیز از حضرت میگیرد. و این رتبهی خیلی بالایی در ولایت است.
ایشان اکثراً وقتی به زیارت حرم حضرت سیدالشهدا علیه السلام مشرف میشدند با پای پیاده میرفتند و مسئله قابل توجه اینست که ایشان از راه اصلی نمیرفتند بلکه مسیر را از میان روستاها انتخاب میکردند و شب را به صورت ناشناس در منزل آنها میماندند و در آنجا به سخنرانی در باب معارف دین و اهلبیت علیهم السلام میپرداختند و بدین وسیله طعم شیرین معارف الهی را به کامشان مینشاندند.*
حجتالاسلام سید علی طباطبایی فرزند مرحوم سید عبدالعزیز طباطبایی از همراهان علامه امینی در تحریر الغدیر نیز درباره نحوه نگارش کتاب شریف الغدیر و شیوه به دست آوردن منابع آن توسط علامه امینی میگوید:
ماجرای کتابداری سنی که مرید علامه امینی شد
یکی از داستانهایی که محقق طباطبایی نقل میکردند این بود، زمانی که علامه امینی در رامپور هند بودند، آن منطقه، پادشاهی شیعی داشت و کتابخانه خوبی هم جمع کرده بود، لذا مرحوم علامه امینی در آنجا مشغول کار برای الغدیر بودند، مدیر کتابخانه شخصی بود به نام "علی عرشی" و ایشان سنی متعصبی بود و روی خوشی به علامه نشان نمیداد، حاج آقا رضا فرزند مرحوم علامه امینی میگفت: به پدرم گفتم کار ما اینجا سخت میشود علامه امینی فرمودند: ما ارباب داریم و انشا الله درست میشود، در آن کتابخانه نسخههای مهمی موجود بوده و علامه از او نسخهها را میخواهد و متصدی کتابخانه به اشتباه نسخهها را به او میدهد، چون نسخهها کهن است و اول و آخر آن افتاده است، تشخیص آنها دشوار بوده علامه میفرمودند: این تفسیر سفیان ثوری نیست و اشتباه دادهای و آقای «عرشی» میگفته: تا حالا که بوده و دوباره بررسی میکنند و همینطور ماجرا ادامه پیدا میکند و علامه کتابهای دیگری میطلبند و نوعاً آقای عرشی در تشخیص کتابها اشتباه میکند، ولی علامه کتاب شناس بودهاند تا اینکه «علی عرشی» در مقابل علامه خضوع میکند و منقلب میشود و میگوید: هر خدمتی بتوانم به شما میکنم.
علامه گفته بود، چند ساعت میتوان در اینجا مطالعه کرد او گفته بود: شش ساعت و علامه گفته بود من میخواهم روزی 14 ساعت در اینجا باشم و او هم میپذیرد و میگوید؛ من کسی را موظف میکنم در را برای شما باز کند علامه میگوید: وقتی فردا به کتابخانه آمدم و در زدم دیدم خود او در را باز کرد و من گفتم دلم میخواهد کسی را که قرار است بماند و در را باز کند ببینم و او گفته بود: خودم در خدمت شما هستم و اینگونه کوتاه آمد.
اینجا تحویل بدهم یا نجف
از داستانهایی که پدرم نقل میکرد، این بود که علامه برای چاپ الغدیر نیازمند کاغذ بود و بعد از جنگ جهانی کاغذ بسیار کم شده بود و به سختی تهیه میشد، علامه به بغداد میرود و به شیخ محمد رضا مظفر میگوید: من سیصد بند کاغذ برای چاپ الغدیر میخواهم، مرحوم مظفر میگوید: برای کتاب سقیفه خودم پانزده بند کاغذ میخواستم، یک ماه است دوندگی میکنم و هنوز نتوانستهام بگیرم و علامه در جواب میگوید: من برای الغدیر کاغذ میگیرم. ما ارباب داریم. به ادارهای که متصدی این کار بودهاند میروند و درخواست سیصد بند کاغذ میکند و مسئول آنجا در جواب درخواست علامه فقط میگوید: کاغذها را اینجا تحویل بدهم یا نجف؟ مسئولین مافوق بعداً آن شخص را مورد سرزنش قرار میدهند که چطور بدون هیچ تعریف و برنامهای شما به یک نفر سیصد بند کاغذ دادهاید؟ او گفته بود به قدری هیبت این شخص مرا گرفت که هر چه او دستور میداد من انجام میدادم. اینها نبود مگر به خاطر گره خوردن کار علامه با امیر المومنین (ع).
عنایت امیرالمؤمنین(ع) به علامه امینی
حجتالاسلام شیخ آصفی از حجتالاسلام شیخ محمد نوری که در کتابخانه نجف اشرف ملازم علامه امینی بود، نقل میکند که علامه امینی میفرمود: یک شب جمعه زائر حرم حضرت امیر المؤمنین(ع) شدم، مشغول زیارت و دعا بودم و از خدا میخواستم به خاطر حضرت علی(ع) کتاب «درر السمطین» که در آن زمان کمیاب بود و در تکمیل مباحث کتاب الغدیر نیاز داشتم را برایم مهیا کند.
در این زمان یک عرب دهاتی برای زیارت حضرت مشرف شد، و از حضرت میخواست که حاجت او را برآورده کند و گاوش را که مریض بود شفا دهد.
یک هفته گذشت و من کتاب را پیدا نکردم، بعد از یک هفته دوباره برای زیارت مشرف شدم. از حُسن اتفاق، وقتی که مشغول زیارت بودم، دیدم همان مرد دهاتی به حرم مشرف شد و از حضرت تشکر مینمود که حاجت او را برآورده کرده. وقتی من کلام آن مرد را شنیدم محزون شدم چون دیدم امام(ع) حاجت او را برآورده کرده بود، ولی حاجت مرا برآورده نکرده است.
خطاب به حضرت گفتم: جواب این مرد دهاتی را دادی و حاجتش را برآورده کردی! و من مدتی است متوسل میشوم به خدا و شما را شفیع قرار میدهم که آن کتاب را برای من مهیا کنید ولی آن کتاب مهیا نشده آیا من کتاب را برای خودم میخواهم؟ یا به خاطر کتاب شما الغدیر؟ گریه کردم، از حرم بیرون آمدم آن شب از ناراحتی چیزی نخوردم و خوابیدم.
در عالم خواب دیدم به خدمت حضرت امیر(ع) مشرف شدهام، حضرت به من فرمود: آن مرد ضعیف الایمان بود و نمیتوانست صبر کند. از خواب بیدار شدم و صبح سرسفره بودم که در زده شد. در را باز کردم، دیدم همسایهای که شغلش بنایی بود داخل شد و سلام کرد، سپس گفت: من خانه جدیدی خریدهام که بزرگتر از این خانه است و بیشتر اساس خانه را به آنجا انتقال دادهام، این کتاب را در گوشه خانه پیدا کردم، همسرم گفت: این کتاب به درد شما نمیخورد و شما آن را نمیخوانی آن را به همسایهمان شیخ عبدالحسین امینی هدیه کن شاید او استفاده کند. کتاب را گرفتم و غبارش را پاک کردم، دیدم همان کتاب خطی «درر السمطین» است که دنبالش بودم.
غدیر در کلام امام خمینی(ره)
امروز که روز عید غدیر است، از بزرگترین اعیاد مذهبی است. این عید، عیدی است که مال مستضعفان است، عید محرومان است، عید مظلومان جهان است، عیدی است که خدای تبارک و تعالی به وسیله رسول اکرم صلی الله علیه و آله برای اجرای مقاصد الهی و ادامه تبلیغات و ادامه راه انبیا، حضرت امیر علیه السلام را منصوب فرمودند.
روز عید غدیر روزی است که پیامبر اکرم (ص) طبقه حکومت را معین فرمودند و الگوی حکومت اسلامی را تا آخر تعیین فرمودند."صحیفه نور ج3 ص 197"
ارزش غدیر برای آن است که با اقامه ولایت یعنی با رسیدن حکومت به دست صاحب حق همه این مسائل حل می شود همه انحرافات از بین می رود. " صحیفه نور ج 10 ص 174"
غدیر علی را نساخت علی سبب پیدایش غدیر شد. غدیر منحصر به آن زمان نیست غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر پیش گرفته است باید روش ملت ها و دست اندرکاران باشد. " صحیفه نور ج20 ص 28
در دعای غدیر می خوانیم : الحمد الله الذی جعلنی من المتمسکین بولایه، نه تمسک به محبت. " صحیفه نور ج 18 126
پیام غدیر، ولایت و حکومت
من درباره شخصیت حضرت امیر(ع) چه می توانم بگویم و کی چه می تواند بگوید. ابعاد مختلفه ای که این شخصیت بزرگ دارد، به گفت و گوی ماها و به سنجش بشری در نمی آید. کسی که انسان کامل است و مظهر جمیع اسماء و صفات حق تعالی است، ابعادش به حسب اسماء حق تعالی باید هزار باشد و ما از عهده بیان حتّی یکی اش نمی توانیم برآییم. این شخصیت که جامع تضاد است، امور متضاده در او جمع است، کسی نمی تواند در حول و حوش او سخن بگوید؛ از این جهت، من در این موضوع بهتر می دانم، که ساکت باشم. لکن مسئله ای را که بهتراست ما بگوییم، انحرافاتی است که برای ملت ها و خصوصاً برای شیعیان این حضرت پیش آمده است در طول تاریخ و دست هایی که این انحرافات را از اول به وجود آورده اندو توطئه هایی که بوده است در طول تاریخ و اخیراً در این سال های اخیر، سده های اخیرپیش آمده است، آن ها را عرض کنم.
مسئله غدیر،مسئله ای نیست که بنفسه برای حضرت امیر(ع) یک مسئله ای پیش بیاورد، حضرت امیر مسئله غدیر را ایجاد کرده است. آن وجد شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای حضرت امیر(ع) ارزش ندارد؛ آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیرآمده است. خدای تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول الله کسی نیست که بتواند عدالت را به آن طوری که باید انجام بدهد، آن طوری که دلخواه است انجام بدهد. مأمور می کند رسول الله را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن. نصب حضرت امیر به خلافت این طور نیست که از مقامات معنوی حضرت باشد؛ مقامات معنوی حضرت و مقامات جامع او این است که غدیر پیدا بشود.
و این که در روایات ما از آن زمان تا حالا این غدیر آن قدرازش تجلیل کرده اند، نه از باب این که حکومت یک مسئله ای است، حکومت آن است که حضرت امیر به ابن عباس می گوید که به «قدراین کفش بی قیمت هم پیش من نیست» آن که هست اقامه عدل است. آن چیزی که حضرت امیر(ع) و اولاد او می توانستند درصورتی که فرصت بهشان بدهند، اقامه عدل را به طوری که خدای تبارک و تعالی رضا داد، انجام بدهند، این ها هستند، لکن فرصت نیافتند. زنده نگه داشتن این عید، نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده خوانی بشود و مداحی بشود، این ها خوب است، اما مسئله این نیست. مسئله این است که یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست. غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر(ع) در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملت ها و دست اندرکاران باشد. قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است، این است که قابل نصب است و الا مقامات معنوی قابل نصب نیست. یک چیزی نیست که با نصب آن مقام پیدا بشود؛ لکن آن مقامات معنوی که بوده است و آن جمعیتی که برای آن بزرگوار بوده است، اسباب این شده است که او را به حکومت نصب کنند و لهذا، می بینیم که در عرص صوم و صلوة و امثال این ها می آورد و ولایت مجری این هاست. ولایتی که در حدیث غدیر است به معنای حکومت است، نه به معنای مقام معنوی. و حضرت امیر (ع) را همان طوری که من راجع به قرآن عرض کردم که قرآن -در روایات است این- نازل شده است به منازل مختلف، کلیاتش سبع و الی سبعین و الی زیادتر، تا حالا رسیده است به دست ماها به صورت یک مکتوب، حضرت امیر هم این طوراست. رسول خدا هم این طور است. مراحل طی شده است، تنزل پیدا کرده است. از وجود مطلق تنزل پیدا کرده است، از وجود جامع تنزل پیدا کرده است و آمده است پایین تا رسیده است به عالم طبیعت، در عالم طبیعت این وجودمقدس و آن وجود مقدس و اولیای بزرگ خدا. بنابراین، این که حدیث غدیر را ما حساب کنیم که می خواهد یک معنویتی را برای حضرت امیر یا یک شأنی برای حضرت امیر(ع) درست کند، نیست. حضرت امیر است که غدیر را به وجود آورده است، مقام شامخ اوست که اسباب این شده است که خدای تبارک و تعالی او را حاکم قرار بدهد.
(صحیفه امام، ج20، صص 111-113)
ارزش مولا علی(ع)
حضرت امام خمینی رحمه الله معتقد بود که بزرگیِ عید غدیر، از وجود با برکت علی علیه السلام است و میفرمود: «مسئله غدیر، مسئلهای نیست که بنفسه برای حضرت امیر یک مسئله ای پیش بیاورد؛ حضرت امیر مسئله غدیر را ایجاد کرده است.
آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای ایشان ارزش ندارد؛ آنکه ارزش دارد، خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است. خدای تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول اللّه کسی نیست که [آنچه] دلخواه است انجام بدهد، مأمور میکند رسول اللّه را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن.
غدیر در کلام رهبر انقلاب
در زیر بخشی از بیانات رهبر انقلاب پیرامون عید غدیر آورده شده است.
عیدالله الاکبر
غدیر در آثار اسلامی ما به "عیداللهالاکبر "، "یوم العهد المعهود " و "یوم المیثاق المأخوذ " تعبیر شده است. این تعبیرات که نشان دهندهی تأکید و اهتمامی خاص به این روز شریف است، خصوصیتش در مسألهی ولایت است. آن عاملی که در اسلام ضامن اجرای احکام است، حکومت اسلامی و حاکمیت احکام قرآن است، والا اگر آحاد مردم، ایمان و عقیده و عمل شخصی داشته باشند، لیکن حاکمیت -چه در مرحلهی قانونگذاری و چه در مرحلهی اجرا - در دست دیگران باشد، تحقق اسلام در آن جامعه، به انصاف آن دیگران بستگی دارد.
اگر آنها افراد بیانصافی بودند، مسلمانان همان وضعی را پیدا میکنند که شما امروز در کوزوو، دیروز در بوسنی و هرزگوین، دیروز و امروز در فلسطین و در جاهای دیگر شاهدش بودهاید و هستید - ما هم در ایران مسلمان عریق و عمیق خودمان، سالهای متمادی همین را مشاهده میکردیم - اما چنانچه حکام، قدری با انصاف باشند، اجازه خواهند داد که این مسلمانان به قدر دایرهی خانهی خودشان - یا حداکثر ارتباطات محلهای - چیزهایی از اسلام را رعایت کنند؛ ولی اسلام نخواهد بود! (بیانات بهمناسبت عید سعید غدیر 16 / 01 / 1378)
اگر تخلف نمیشد...
امروز ما و جامعهی بشری، همچنان در دوران نیازهای ابتدایی بشری قرار داریم. در دنیا گرسنگی هست، تبعیض هست - کم هم نیست؛ بلکه گسترده است، به یک جا هم تعلق ندارد؛ بلکه همه جا هست - زورگویی هست، ولایت نابحق انسانها بر انسانها هست؛ همان چیزهایی که چهار هزار سال پیش، دو هزار سال پیش به شکلهای دیگری وجود داشته است. امروز هم بشر گرفتار همین چیزهاست و فقط رنگها عوض شده است. "غدیر " شروع آن روندی بود که میتوانست بشر را از این مرحله خارج کند و به یک مرحلهی دیگری وارد کند. آن وقت نیازهای لطیفتر و برتری، و خواهشها و عشقهای به مراتب بالاتری، چالش اصلی بشر را تشکیل میداد.
راه پیشرفت بشر که بسته نیست! ممکن است هزارها سال یا میلیونها سال دیگر بشریت عمر کند؛ هر چه عمر کند، پیوسته پیشرفت خواهد داشت. منتها امروز پایههای اصلی خراب است؛ این پایهها را پیغمبر اسلام بنیانگزاری کرد و برای حفاظت از آن، مسألهی وصایت و نیابت را قرار داد؛ اما تخلف شد. اگر تخلف نمیشد، چیز دیگری پیش میآمد. "غدیر " این است. در طول دوران دویستوپنجاه سالهی زندگی ائمه (علیهمالسلام) - که عمر دوران ظهور ائمه از بعد از رحلت پیغمبر تا زمان وفات حضرت عسکری، دویستوپنجاه سال است - هر وقت ائمه توانستهاند و خودشان را آماده کردهاند تا اینکه به همان مسیری که پیغمبر پیشبینی کرده بود، برگردند؛ اما خوب، نشده است دیگر. حالا ماها در این برههی از زمان، به میدان آمدهایم و همتی هست به فضل و توفیق الهی و انشاءالله که به بهترین وجهی ادامه پیدا کند. (دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق(علیهالسلام) 9 / 10 / 1384)
نباید طرح مسأله غدیر به جدایی مسلمانها بینجامد
مرحوم آقای مطهری(رضواناللهعلیه) مقالهای به نام "الغدیر و وحدت اسلامی " دارد؛ ایشان در آن، این مسأله را تبیین میکند که، طرح مسألهی غدیر، چطور میتواند وسیلهای باشد برای نزدیک کردن دلهای مسلمانها به همدیگر. مرحوم علامهی امینی هم عقیدهی شیعه را در "الغدیر " اثبات کرده است؛ اما کتاب، بیان، لحن، سلیقه و شیوهی برخورد او با مسأله، طوری است که همهی مسلمین را جذب میکند.
شما تقریظهایی را که مسلمانان مصر، شام و دیگر نقاط دنیا بر کتاب ایشان نوشتهاند، ببینید! ما باید توجه داشته باشیم که نوع طرح مسأله، طوری نباشد که به جدایی مسلمانها بینجامد؛ این خیلی مهم است.
الان جمعیت انبوهی از مسلمانان دنیا به مکتب و مذهب ما معتقدند و در دنیا هم آبرومندند. هم جمهوری اسلامی در ایران و هم شیعیان در هر نقطهای که هستند، مردم آبرومندی هستند و در عراق، لبنان و جاهای دیگر، مسلمانها به وجود اینها افتخار میکنند. بنابراین باید مراقب باشیم که مسأله را طوری طرح کنیم که همعقیدههای خودمان ناراحت نشوند. البته باید عقیدهی خودمان را بیان و آن را تثبیت کنیم؛ اما اشتباهات و خطاها را هم برطرف کنیم. (14 / 09 / 1384)
صوت/ مدیحه سرایی با نوای مداحان اهل بیت(علیهم السلام) به مناسبت عید غدیر
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
آبرومند تر از نام علی نامی نیست - حاج میثم مطیعی | دانلود فایل
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
با جونم عشق تو رو خریدم - حاج عبدالرضا هلالی | دانلود فایل.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
نغمه یاهوست به هر موی من - حاج محمود کریمی | دانلود فایل
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
قلم در دست می گیرم ولی ذهنم پریشان است - حاج مهدی سلحشور | دانلود فایل
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
Banifatemeh-MiladHazratAmiralmomenin1394[04].mp3 | دانلود فایل
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
مستم به لطف قطره ای از کوثر علی - حاج حسین سیب سرخی | دانلود فایل
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
والله نیست روشنی روز از آفتاب - حاج منصور ارضی | دانلود فایلغدیریه/ اشعاری در مدح امیرالمومنین(علیه السلام) و به مناسبت عید غدیر
مولای ما نمونه دیگر نداشته است/ حمیدرضا برقعی
مولای ما نمونه دیگر نداشته است
اعجاز خلقت است و برابر نداشته است
وقت طواف دور حرم فکر میکنم
این خانه بیدلیل ترک بر نداشته است
دیدیم در غدیر که دنیا به جز علی
آیینهای برای پیامبر نداشته است
سوگند میخوریم که نبی شهر علم بود
شهری که جز علی در دیگر نداشته است
طوری ز چارچوب در قلعه کنده است
انگار قلعه هیچ زمان در نداشته است
یا غیر لافتی صفتی در خورش نبود
یا جبرئیل واژه بهتر نداشته است
چون روز روشن است که در جهل گم شده است
هر کس که ختم ناد علی بر نداشته است
این شعر استعاره ندارد برای او
تقصیر من که نیست برابر نداشته است
همیشه امیر/ مرتضی امیری اسفندقه
صدای کیست چنین دلپذیر می آید؟
کدام چشمه، به این گرمسیر می آید؟
صدای کیست که این گونه روشن و گیراست؟
که بود و کیست که از این مسیر می آید؟
چه گفته است، مگر جبرئیل با احمد؟
صدای کاتب و کلک دبیر می آید
خبر به روشنی روز، در فضا پیچید
خبر دهید؛ کسی دستگیر می آید
کسی بزرگتر از آسمان و هر چه در اوست
به دستگیری طفل صغیر می آید
علی به جای محمد، به انتخاب خدا
خبر دهید؛ بشیری نذیر می آید
کسی به سختی سوهان؛ به سختی صخره
کسی به نرمی موج حریر می آید
کسی که مثل کسی نیست؛ مثل او، تنهاست
کسی شبیه خودش، بینظیر می آید
خبر دهید که دریا، به چشمه خواهد ریخت
خبر دهید به یاران، «غدیر» می آید
به سالکان طریق شرافت و شمشیر
خبر دهید که از راه، پیر می آید
خبر دهید به یاران، دوباره از بیشه
صدای روشن یک شرزه شیر می آید
«خم غدیر» به دوش از کرانهها، مردی
به آبیاری خاک کویر می آید
کسی دوباره به پای یتیم می سوزد
کسی دوباره سراغ فقیر می آید
کسی حماسه تر از این حماسههای سبک
کسی که مرگ، به چشمش حقیر می آید
«غدیر» آمد و من خواب دیدهام، دیشب
کسی سراغ من گوشهگیر می آید
کسی به کلبهی شاعر، به کلبهی درویش
به دیدهبوسی «عید غدیر» می آید
شبیه چشمه، کسی جاری و تپنده، کسی
شبیه آینه، روشنضمیر می آید
علی همیشه بزرگ است، در تمام فصول
امیر عشق، همیشه امیر می آید
به سربلندی او، هر که معترف نشود
به هر کجا که رود، سر به زیر می آید
شبیه آیهی قرآن، نمیتوان آورد
کجا شبیه به این مرد، گیر می آید؟
مگر ندیدهای آن اتفاق روشن را
به این محله، خبرها، چه دیر می آید؟!
بیا که منکر مولا، اگر چه آزاد است
به عرصه گاه قیامت، اسیر می آید
بیا که منکر مولا، اگر چه پخته ولی
هنوز از دهنش، بوی شیر می آید
علی همیشه بزرگ است، در تمام فصول
امیر عشق، همیشه امیر می آید
عاشقانه زیستن/ عبدالرحیم سعیدی راد
تا امام عاشقان، حضرت امیر شد
آسمان شکوفه کرد، ناگهان غدیر شد
ناگهان تمام دشت، پر شد از نماز رود
سرو، سربلند کرد، بید سر به زیر شد
عاشقانه زیستن، باز امتداد یافت
دل به روز عاشقی، باز هم اسیر شد
از مدینه تا نجف، پر شد از صدای دف
مکّه غرق نور شد، کعبه بینظیر شد
در حصار شب نماند، ای امیر عاشقان!
هر که در طواف عشق، با تو هم مسیر شد
ندای الغدیر/محمدرضا حکیمی
تا طنین افکند در گیتی ندای الغدیر
گشت بانگ حق طنین افکن ز نای الغدیر
شور حق افتاد در اقطار عالم، آشکار
حق بلند آوازه شد باز از ندای الغدیر
نور باران گشت آفاق هدایت در جهان
پهنهی خاور درخشید از ضیای الغدیر
چارده صد سال علم و دین و تاریخ و هنر
جلوهگر شد، نو به نو، در لابهلای الغدیر
چون کتاب آسمانی در جهان پرتو فکند
از فیوضات نجف، امّ القرای الغدیر
تا که شد این سیل دانش، جاری از بحر نجف
نیل تا آمویه گشتند آشنای الغدیر
مصر و پاکستان و کشورهای اسلامی تمام
در پی آل علی، زیر لوای الغدیر
چون غریو قهرمانان تشیّع در قرون
کوهها لرزاند بانگ رعدسای الغدیر
در نبرد حق و باطل باز در دور زمان
پهنهی صفّین پدید آمد به پای الغدیر
شام عاشورا، سحرگاه شهادت، صبح خون
نقش بینی، گونهگون، در جایجای الغدیر
هر طرف شور شعار «یا لثارات الحسین»
جمع «توّابین» فکندند از برای الغدیر
مدرس «صادق» ببین و مجلس بحث «رضا»
باز بر پا در رواق جانفزای الغدیر
حاکم عادل پس از پیغمبر خاتم، علی است
این بود آن حق بر حق، ادّعای الغدیر
دین ختم انبیا وآن گه پیمبر بی وصی؟
باشد این بهتان، خدا داند، خدای الغدیر
دولت حق دیگر از جولان باطل وارهید
تا برآمد رایت گیتیگشای الغدیر
قرنها تألیف و اسناد و روایات فِرَق
رسته می یابی به هر دعوی، گوایِ الغدیر
روح قبله، نصّ قرآن، متن سنّت، اصل دین
در جهان گسترد ز آوای رسای الغدیر
آن همه دیرینکدورتها مصفّا می شود
در میان اهل قبله از صفای الغدیر
ماند از «احمد» دو قرآن: «صامت» و «ناطق»، بلی
اینت ربّانیشعار دیرپای الغدیر
افتخار دین اسلام است، امروز این کتاب
رونق علم است یکسر محتوای الغدیر
بین «شهیدان فضیلت» را همه خونین غریو
پشت در پشت ایستاده در قفای الغدیر
شاعرانِ روزگاران نک به گوش لحظهها
نام حق را می سرایند از نوای الغدیر
می برد این کاروان را عاقبت با لطف حق
سوی راه راست آهنگ درای الغدیر
گو به «صوفی»، گر ولاجویی و گویی «یا علی»
رو بخوان درس ولائی از ولای الغدیر
جان تاریک از فروغ «نهج» حق رخشنده ساز
خاک باطن زر بکن با کیمیای الغدیر
ای مسلمانان عالم! این همه هجر و نفاق
درد ما ملت بود، وینک دوای الغدیر
سوی هم آیید و دست هم فشارید و بُوید
با گروه راستینان پابهپای الغدیر
مرحبا بر همّت مردی که از آثار او
ماند جاویدان کتاب پربهای الغدیر
بارالها! ای به دوران یاور اعلای حق!
روزافزون کن به گیتی، اعتلای الغدیر
ای «حکیمی»! چون همه اوراق آن «سطرالولا»ست
نقش شد در سینهی ما، سطرهای الغدیر
خطبه غدیر
خطبه غدیر از فضیلت و اهمیتی بسیار برخوردار است. خواندن این خطبه در روز عید غدیر یکی از رسوم و مستحبات وارده است. این خطبه محکم ترین سند بر ولایت امیرالمؤمنین و فرزندان معصوم ایشان علیهم السلام است. دقت در مفاهیم این خطبه بصورت فردی، باعث محکم تر شدن اعتقاد ما در امامت و ولایت این بزرگواران میشود. نشر و فرهنگ سازی خطبه، منجر به کاهش غربت امیرالمؤمنین علیه السلام در بین مردم میگردد.
این کار، در حقیقت امتثال امر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است که فرمودند: فَلْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ با توجه به روایاتی که با موضوع ذکر علی عبادة داریم، و اینکه خطابه ی غدیر در حدود دویست فضیلت از ایشان را بیان کرده، خواندن آن عبادت محسوب میشود. بنابراین دلایل، نذر خطابه و نشر آن، از نظر فقهی نذر «راجح» محسوب میشود. این تعبیر به تأیید مراجع بزرگ تقلید هم رسیده است. لذا با هدف کلی فرهنگ سازی خطبه ی غدیر و تعمق در مفاهیم آن، این نذر چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی ارزشمند، و ان شاءالله، مأجور خواهد بود.
بهترین اعمال در روز عید غدیر خم
افطارى دادن
در میان اعامل روز غدیر افطارى دادن به مؤمن جایگاهى والا دارد. بر اساس روایات در این عمل فضیلتى بزرگ نهفته است. امام على(ع) مىفرماید: کسى که مؤمن روزهدارى را در غدیر افطار دهد، مانند این است که ده فئام را افطار داده است، فردى پرسید: اى امیرمؤمنان(ع) «فئام» چیست؟ حضرت فرمود: صد هزار پیامبر(ص) و صدیق و شهید، آنگاه ادامه داد: پس چگونه خواهد بود فضیلت کسى که جمعى از مؤمنین و مؤمنات را تکفل کند.
عقد اخوت (برادر شدن)
روز ولایت روز برادرى است و روز برادرى روز ولایت است، این دو با یکدیگر پیوندى ناگسستنى دارند و حلقه وصلشان ایمان است؛ زیرا از سویى ایمان با ولایت پا مىگیرد و از سوى دیگر اهل ایمان برادر یکدیگرند«انما المؤمنون اخوة»، به همین دلیل عقد برادرى یکى از آداب روز غدیر شمرده شده است.
این عقد به صورت زیر است: یکى از دو نفر دست راست خود را بر دست راست دیگرى مىگذارد و مىگوید:
«وَآخَیْتُکَ فِى اللهِ، وَصافَیْتُکَ فِى اللهِ، وَصافَحْتُکَ فِى اللهِ، وَعاهَدْتُ اللهَ وَمَلائِکَتَهُ وَکُتُبَهُ وَرُسُلَهُ وَاَنْبِیآءَهُ وَالاَْئِمَّةَ الْمَعْصُومینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ عَلى اَنّى اِنْ کُنْتُ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ وَالشَّفاعَةِ وَاُذِنَ لى بِاَن?
مرجع خبر: رجا نیوز | منبع | خبرهای جدید
چه کسانی تا پایان فروردین بیمه بیکاری دریافت میکنند؟
پرتاب ماهواره «نور1» را نمی توان کوچک شمرد
رهبر کره شمالی پیام جدیدی صادر کرد
کار بزرگ معلمان آموزش شکوفاسازی استعدادها برای ارزشهای متعالی است
چگونگی رفع خشکی پوست و لب روزه داران+عکس
تحریم تسلیحاتی ایران قابل تمدید نیست
دستگیری اعضای یک تیم تروریستی 4 نفره در زاهدان
مصالحه با آمریکا نه منطق سیاسی دارد نه اقتصادی/ دولت باید کوپن کالاهای اساسی به مردم بدهد
رسوایی دولت انگلیس و مالهکشی بیبیسیفارسی